Adventsproject

ADVENTSPROJECT

Nu onze “gewone” gezinsvieringen vanwege corona niet konden doorgaan, is de werkgroep gaan nadenken over een manier om de kinderen toch iets moois aan te bieden met een goed verhaal, en een opdracht waar ze zelf mee aan de slag kunnen.

Het begon al met de uitdaging om zelf een mooie, originele adventskrans te maken thuis. Die mogen ze dan meebrengen naar de kerk, of er een foto van doorsturen. Daar zijn er al verschillende van binnen.

Ze kunnen thuis ook aan de slag met de online adventskalender.

Vervolgens gaan wij iedere advents-zondag met een kleine groep kinderen aan de slag, in een korte viering. Met een lied, een gebed, de verhalen van de betreffende zondag, en…..  een bezoek van een kunstenaar  (beeldhouwer, kunstschilder, architect) . Thema is: hoe gaat God met mensen om.

De lezingen worden ingeleid door de kunstenaar. Hij vertelt hoe die verhalen hem aan het denken hebben gezet, en hoe hij probeert om God “in beeld te brengen”.

Dan lezen we uit Jesaja, DE grote profeet van de Advent, die eeuwen vóór Jezus’ geboorte al schreef:  Zie de maagd zal zwanger worden en een zoon baren, en zij zal hem Immanuel noemen, God-met-ons.  Hij is de profeet van de hoop, de blijde verwachting, van de troost. Hij ziet dat het volk spijt heeft dat ze God hebben verlaten, en biedt troost, en hoop: God gaat iets geweldigs doen.

Het evangelie spreekt over waakzaamheid; voorbereid zijn op die “andere” komst van Jezus, op het eind der tijden. En we lezen over Johannes de Doper, en zijn werk als voorloper, wegbereider voor Jezus.

Dan geeft de kunstenaar iets van “zijn”  werkmateriaal mee aan de kinderen, om thuis zelf iets van  God uit te beelden. Een groot hart, een uitgestoken hand, een kruisje of wat dan ook.

Op zondag 20 december is de laatste viering , waar alle kinderen welkom zijn. Op die zondag houden we van 14 tot 17 uur een Tentoonstelling in de kerk , met alle “kunstwerkjes” die de kinderen hebben gemaakt . Ook de adventskransen zullen te zien zijn.

De werkgroep probeert om de “verhaal-lijn” van dit project ook door te trekken naar de Kerstvieringen.