Woord van de pastoor: Laten we ons hart openhouden in deze corona-tijd

Coronavirus

In deze moeilijke tijd voor velen willen wij u vragen om in gebed met elkaar verbonden te blijven.
Wij wensen u en de mensen om u heen kracht en levensmoed in deze onzekere tijd.

Woord van de pastoor: Laten we ons hart openhouden in deze tijd

De corona pandemie is verwarrend en beangstigend. Voor gelovige mensen roept ze ook bijkomende vragen op. Waar is God? Wat is hiervan de bedoeling? Kon Hij dit niet voorkomen? Wat volgt, zijn een aantal “geestelijke tips” in deze toch verwarrende tijd. Misschien brengen ze wat licht en vertrouwen.

Weersta paniek. Dit wil niet zeggen dat er geen reden tot bezorgdheid is, of dat we het goede advies van het RIVM, medische professionals en gezondheidsexperts moeten negeren. Geenszins! Maar paniek en angst komen niet van God. Rust en hoop wel. Probeer op de crisis te reageren met een innerlijk gevoel van kalmte en hoop. Door je bang te maken, trekt paniek je weg van de hulp die God je wil geven. Vertrouw op de rust en de hoop die God je wil geven.

Wijs niet met de vinger. Demoniseer niet. Covid-19 is niemands schuld. Aan Jezus werd ooit de vraag gesteld: Wiens schuld is het dat deze man blind is geboren? Jezus antwoord was helder: Niemands schuld. (Johannes 9,2) Ziekte is geen straf. Wijs geen zondebok aan. Weet dat vele dingen zijn geannuleerd vanwege het coronavirus maar de liefde hoort daar zeker niet bij.

Zorg voor de eenzamen, de bejaarden, de zieken. Deze pandemie kan van lange adem zijn. Dat genoemde mensen in een extra isolement terecht komen is niet ondenkbeeldig. Een kaartje sturen met een bemoedigend woord, een belangstellend telefoongesprek, het doet de mens goed. Ik denk spontaan aan die kinderen die tekeningen maakten voor oudere mensen. Een lief en ontroerend gebaar.

Bid. Kerken in ons land en over de hele wereld sluiten, missen zijn geannuleerd. Maar de kerk is meer dan een gebouw. Het is vooreerst gemeenschap. Gelukkig kun je de Mis volgen; elke zondag op NPO2 om 10. 00 uur. En natuurlijk kun je ook alleen bidden. Onze kerk kent een lange traditie van spirituele gemeenschapals je niet persoonlijk aan de mis kunt deelnemen, kun je nog met God verenigd zijn in gebed.

Vertrouw erop dat God bij je is. Waarom gebeurt dit? Op die vraag bestaat geen bevredigend antwoord. Het is de oeroude vraag naar het waarom van het lijden. Dat blijft een mysterie. En een uitdaging: kun je in een God geloven die je niet begrijpt? Tegelijkertijd geloven we dat Jezus ons ook in het lijden vergezelt. Hij begrijpt onze angsten en zorgen, niet alleen omdat hij goddelijk is en alles kent, maar ook omdat hij mens is en alles heeft ervaren. Vertrouw erop dat Hij je hoort en bij je is.

Ik ben zo vrij geweest deze “geestelijke wenken” met u te delen. Laten we verbonden blijven met elkaar; gemeenschap vormen, ook al kunnen we dat voorlopig niet in fysieke zin gestalte geven. En vooral: laten we ons hart open houden in deze dagen.

Pastoor David Lebrun

Gebed

Heer, bevrijd ons van het corona-virus.
God, toevlucht in onze nood, kracht in onze vertwijfeling en angst, vertroosting in ziekte en lijden.
Wees ons, uw volk, nabij en genadig nu wij allen de gevolgen ondervinden van het uitgebroken corona-virus.
Wees een Beschermer voor hen die dit virus hebben opgelopen. Wij bidden voor hen om hoop en genezing.
Wij bidden voor hen die aan de gevolgen van dit virus zijn overleden, dat zij bij U geborgen mogen zijn.
Wij bidden voor allen die werkzaam zijn in de gezondheidszorg en het openbaar bestuur, dat zij uw nabijheid en zegen mogen ervaren in hun werk ten dienste van heel de samenleving.
Doe ons beseffen hoe groot uw liefde is voor ieder van ons en dat Gij met ons zijt nu wij de kwetsbaarheid van ons bestaan ervaren.
Versterk ons geloof en onze hoop zodat wij ons altijd zonder aarzelen overgeven aan uw vaderlijke voorzienigheid. Door Christus onze Heer. Amen.

Gebed
Heer, Gij die toch de God zijt van barmhartigheid en goedheid, we bidden tot u in een tijd die angsten en zorgen oproept, een tijd waarin mensen ziek worden en sterven als gevolg van het coronavirus:
Heer, ontferm U!

We bidden tot U om de slachtoffers, om hun dierbaren, en we bidden tot u om de helpers, familie, vrienden, verpleegkundigen en artsen, hulpdiensten en degene die beslissingen nemen in deze dagen:
Heer, ontferm U!

We bidden tot u om iedereen die bang is, om nuchterheid in de media, om begrip tussen mensen, om solidariteit: Heer, ontferm U!

Heer, we staan ook stil bij wat mensen in Syrië en aan de grens van Turkije doormaken, de wanhoop en de uitzichtloosheid, de onmacht van politici om met een oplossing te komen: Heer, ontferm U!

Heer, geef ons vrede, geef de wereld vrede, dat uw geest van liefde en mededogen vaardig mag worden over mensen en regeringsleiders, dat uw Geest over ons mag komen en hoop mag geven.
Wees Gij zelf onze sterke rots. Door onze Heer, Jezus Christus. Amen.