Woord vd pastoor over Corona-maatregelen

Woord van de pastoor over onze Corona-maatregelen

Aan de parochianen van de parochie H. Augustinus

Goede mensen,

De corona-epidemie noopt alle instellingen en organisaties tot uiterste voorzichtigheid. Ook de katholieke Kerk wil een verdere verspreiding van het coronavirus voorkomen. In reactie op de aangescherpte maatregelen van deoverheid, hebben de bisschoppen van Nederland beslist om de opschorting van alle publieke kerkelijke vieringen te verlengen tot 1 juni aanstaande. Wat betekent dit concreet voor onze parochie?

– Alle eucharistievieringen op zondag (ook die op vooravond) en door de week komen te vervallen tot 1 juni. Dit geldt ook voor de bijeenkomsten van werkgroepen, de oecumenische bijbelstudiegroep, de contactmomenten voor eerste communicanten en vormelingen, de repetities voor koren,…Geplande evenementen zoals de dankviering voor de vrijwilligers en de theatervoorstelling “Dwars door de bijbel” worden uitgesteld.

– Geplande doopsels, huwelijken en de eerste communievieringen in genoemde periode kunnen niet doorgaan. In samenspraak met de betrokkenen wordt naar een andere datum uitgekeken.- Uitvaarten kunnen wel plaats vinden, zij het in beperkte kring (maximaal 30 personen). Hierbij zijn uiteraard de regels van “social distancy” van kracht. Om laatstgenoemde reden wordt er wel eucharistie gevierd maar kan de H. Communie niet worden uitgereikt. De aanwezigen worden aangespoord tot de geestelijke communie. Wel wordt de mogelijkheid geboden om voor de overledene een dank-of herdenkingsviering te houden wanneer het gewone leven weer op gang komt.

• De vraag naar een ziekenzalving blijft onverminderd bestaan. In samenspraak met de betrokken familie, zal nagegaan worden wat op dat moment en in die situatie mogelijk is en wat verstandig is- Onze kerken zijn op zaterdag en zondag tijdens de reguliere mistijden open voor individueel gebed, bezinning en het opsteken van een kaarsje. Ook zijn de teksten van de lezingen van die zondag beschikbaar. In het kerkgebouw dat een publieke ruimte is, gelden uiteraard de veiligheidsvoorschriften van de overheid, in het bijzonder de “veilige afstand.”
  • Tijdens het weekend van Palmpasen zullen gezegende palmtakjes verkrijgbaar zijn. Eerste communicanten en vormelingen zullen -met inachtneming van de voorschriften van het RIVM- zieke en bejaarde parochianen een kleine attentie bezorgen met palmtak.
  • Pastoor Lebrun celebreert met vaste regelmaat de Eucharistie met gesloten deuren. Ook de integrale liturgie van de Goede Week zal hij samen met diaken Hermans en enkele daartoe noodzakelijke medewerkers vieren. Wij tonen zo de kracht van het plaatsvervangend gebed en mogen ons zo met de hele parochie in gebed verbonden weten.
  • Heel wat gelovigen willen in de paastijd hun zogenaamde “paasplicht” vervullen, met eventuele biecht en communie. Door omstandigheden buiten hun wil kunnen zij beide sacramenten dit jaar niet tijdens de paastijd ontvangen. Deze objectieve onmogelijkheid mag in geen geval wegen op hun subjectief gewetensoordeel. Genoemde sacramenten kunnen op een later tijdstip ontvangen worden. In het verlengde hiervan wordt elk jaar bij gelegenheid van Pasen de H. Communie gebracht bij een aantal zieken of ouderen van dagen. Ook dit kan nu niet doorgaan.

Wanneer het reguliere leven weer een aanvang neemt, kunnen geïnteresseerden contact opnemen met het parochiesecretariaat.- De Vastenactie waar wij als parochie jaarlijks aan meewerken, is niet stilgelegd. Wel kunnen de collectes in de kerk en aan de deur nu niet doorgaan. Onder het motto van de landelijke Vastenactie “Werken aan je toekomst” moedigen wij u aan onverminderd solidair te zijn met de jongeren uit Zambia (doelgroep van dit jaar). U kunt uw gift storten op: NL21 INGB 0000 005850, t.n.v. Vastenactie, Den Haag.- Elke woensdag doen wij, net als onze naburige parochies, mee met de landelijke actie “klokken voor hoop”. Onze kerkklokken luiden dan om 19.00 uur om een boodschap van hoop en troost te geven voor iedereen die te maken heeft met het coronavirus. Met de klokken van hoop en troost willen kerken mensen met elkaar verbinden over de grenzen van sociaal isolement heen. Laat het ook een oprecht “dank je wel” zijn aan de helden van deze dagen: de artsen en de mensen in de zorg!- Kaarsje ontsteken? Dat kan. Bent u niet in de gelegenheid om het zelf te doen, stuur dan een bericht naar augustinuskaarsje@gmail.com en wij steken een kaarsje voor u aan. En zo wordt 2020 het jaar dat we niet naar de kerk kunnen met Pasen, niet met Hemelvaart, niet met Pinksteren. Het jaar waarin we onze 75-jarige bevrijding niet kunnen vieren, in elk geval niet in mei, omdat op dit moment een onzichtbare vijand ons en de hele wereld belaagt en zoveel leed veroorzaakt. Vele dingen zijn hierdoor noodgedwongen geannuleerd maar niet het geloof, de hoop en de liefde. Daarom is dit een jaar waarin we worden uitgenodigd de blik naar boven te richten; in gebed, en zo -meer dan ooit- met elkaar verbonden te zijn.

Tot slot: alles wat we doen is inspelen op ongekende situaties. Er ligt voor niemand een draaiboek klaar. Het is voor iedereen improviseren. Laten we creatief zijn om gelovig met elkaar verbonden te blijven. We hopen en bidden dat deze uitzonderlijke omstandigheden niet lang moeten duren. Laten we leven in vertrouwen en dat ook uitstralen. Christenen zijn immers mensen met licht in de ogen, met hoop in het hart; ook in tijden van corona.

Namens het bestuur van de parochie H. Augustinus

Pastoor David Lebrun