Historie Vastenactie en dank je wel

Historie Vastenactie en dank je wel.

In december 2019 nam het laatste bestuurslid als secretaris afscheid van het bestuur van de  dekenale Vastenactie (Heusden, Waalwijk en Zaltbommel). Vijf en twintig jaar lang heeft zij zich ingezet voor de Vastenactie. Een jaar eerder verliet de voorzitter dit bestuur. Vanaf 2009 vielen hun werkzaamheden onder verantwoordelijkheid van het  dekenaat Heusden, Waalwijk en Zaltbommel. Vóór 2009 opereerde het bestuur voor het dekenaat Heusden.

Met het vertrek van het laatste bestuurslid is er geen dekenaal bestuur meer. De huidige deken J. Verbraeken heeft deze opdracht teruggegeven aan de parochies. Voor parochie heilige Augustinus wil dat zeggen dat we ons vanuit ons eigen diaconaal, charitatief beleid willen inzetten voor de Landelijke Vastenactie. De hoofdreden is dat we in de vastentijd als voorbereiding op Pasen willen zorgen voor een betere omgang met onszelf, met de medemens en milieu/wereld, met God.

Geen bestuur meer betekent ook afscheid nemen van prachtige initiatieven uit het verleden. Voorbeeld is de sponsorwandeltocht, initiatief dekenaat Heusden. Op half vasten liepen heel wat wandelaars al in de vroege ochtend een prachtige tocht van max. 40 km, vooral in de buitengebieden van Heusden. De laatste jaren kon je ook op de fiets. Je liep of fietste van kerk tot kerk om je kaart te laten afstempelen en ter plekke je goed te laten verwennen met koffie, soep, een appel, peperkoek. Ook in het patronaat van Nieuwkuijk kon je genieten van een prachtige tentoonstelling. Mooie momenten van ontmoeten. In de begin jaren liepen veel basisscholieren mee, omdat ze het project van de Vastenactie op hun scholen hadden besproken. In het vastenactiedoosje doneerden zij hun zakgeld. Als er een mooi eigen project was en het voldeed aan de eisen van de landelijke Vastenactie dan werd daar door het bestuur en de vele vrijwilligers van de Vastenactie op ingezet.

Helaas werd de belangstelling minder, zowel voor de sponsorwandeltocht als voor het onderwijsproject. Wat overbleef was de collecte. Langs de deur met de collectebus of zakje van de Vastenactie. Dit was zeker niet de prettigste klus, maar heel veel parochianen hebben zich daarvoor jarenlang ingezet. Helaas is het verlies van bovenstaande activiteiten een verschraling van de Vastenactie.

Misschien is het al even geleden of nog recent dat u als vrijwilliger actief was voor de Vastenactie. Het bestuur van parochie heilige Augustus wil u allen hartelijk danken voor uw inzet. Of u nu bestuurslid was of de sponsorwandeltocht uitzette, voor de appeltjes zorgde of langs de deuren ging om te collecteren, u hebt jarenlang met velen meegewerkt aan de Vastenactie In Heusden. Collecteren was in 2018 voor het laatst. Nogmaals heel hartelijk dank. Uw inzet wordt niet vergeten.

Toch gaan we verder en we beginnen klein. Vanuit de portefeuille diaconie willen we komen tot een werkgroep Vastenactie. Hebt u belangstelling laat het ons via het secretariaat weten via telefoonnummer  073-5112215. Ook in het weekblad Heusden van de tweede week van maart kunt u ons huidig plan lezen.

Lies van Eggelen, diaconie

Meer weten over de vastenactie 2021: klik op het logo