Vastenactie: uit eten voor het goede doel

Vastenactie: “Uit eten voor het goede doel”

In het kader van de Vastenactie organiseert MOV-groep Augustinus wederom een avond “Uit eten voor het goede doel.”

Op donderdag 30 maart a.s. van 18.00 – 20.30 uur is er in Buurthuis De Haarstèk (Mr. Prinsenstraat 38 te Haarsteeg) weer gelegenheid om aan te schuiven voor een heerlijk 3-gangen keuzemenu. De prijs is € 30,- en daarbij is inbegrepen het diner, 2 consumpties en een kopje koffie of thee. De opbrengst van dit diner komt geheel ten goede aan de projecten van de Vastenactie.

Als u wilt deelnemen aan deze maaltijd, dan kunt u een e-mail sturen aan secretariaat@augustinus-parochie.nl of bellen naar het parochiesecretariaat, tel. 073-511 2215. Achter in de kerken en in De Ontmoeting kunt u ook een formulier vinden. Het bedrag kunt u contant of per pin betalen bij binnenkomst in De Haarstèk. Graag opgeven vóór 20 maart onder vermelding van:

Vastenactie 2023: Mensen onderweg

De jaarlijkse Vastenactiecampagne staat dit keer in het teken van mensen die hun huis moesten verlaten. Zij ontvluchtten bijvoorbeeld geweld of grote natuurrampen, anderen zijn van hun land gezet. En afgelopen februari werd een groot aantal mensen in Turkije en Syrië dakloos door de aardbevingen. Allemaal proberen ze elders een nieuw bestaan op te bouwen. In 2022 raakten door de oorlog in Oekraïne nog eens miljoenen mensen op drift. In mei 2022 hadden wereldwijd 100 miljoen mensen hun huis verlaten op zoek naar een veilig heenkomen elders. Het lijkt vaak alsof vluchtelingen vooral naar het rijke westen trekken, maar meestal komen ze terecht in buurlanden. Turkije, Pakistan en Oeganda vangen de meeste vluchtelingen op.

Wat doet Vastenactie?

Door een gewelddadige burgeroorlog in Zuid-Soedan vluchtten al 2,2 miljoen mensen naar buurlanden in de regio. Nog eens 1,6 miljoen mensen raakten ontheemd in eigen land. In 2023 ondersteunt Vastenactie in Zuid-Soedan een project voor ontheemde mensen, vaak moeders met kinderen, die proberen elders in hun land een nieuw bestaan op te bouwen. We helpen met zaaigoed en eenvoudig gereedschap, waarmee zij hun eigen voedsel kunnen verbouwen.