Renovatie dak St. Jan Geboorte

Noodzakelijke renovatie van het dak van de kerk St. Jan Geboorte te Vlijmen

Op 11 januari 2021 zal een aanvang worden gemaakt met de renovatie van het achterste gedeelte van het dak van de kerk van de R.K. St Jan Geboortekerk van Vlijmen. Een klus waarvoor ca. 3 maanden is gereser­veerd.

De renovatie is hard nodig omdat, sinds de laatste renovatie ca. 40 jaar geleden, de dakleien, lood en hemelwaterafvoeren zijn versleten en er op enkele plaatsen lekkages zijn ontstaan waardoor de onderliggende draagbalken zijn aangetast en ingerot. Hierdoor is reeds schade zichtbaar aan het plafond in de kerk. De staat van het dak aan de achterzijde is het slechtst en daarom is besloten om dit deel het eerst te renoveren.

Het parochiebestuur heeft zich laten adviseren door de Commissie Vastgoed van de parochie en door het bouwbureau van het Bisdom ‘s-Hertogenbosch. Zij hebben, op basis van de rapporten van de Monumentenwacht Noord-Brabant en op basis van eigen onderzoek, een renovatieplan opgesteld.

Omdat het een rijksmonument betreft is dit plan overlegd met de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE) die haar goedkeuring heeft gegeven. Hierdoor komt deze renovatie in aanmerking voor de Subsidieregeling Instandhouding Monumenten (SIM).

De totale kosten van de renovatie zijn geraamd op €168.000 waarvan 50% wordt gesubsidieerd. De overige kosten komen voor rekening van de parochie Heilige Augustinus. Het bouwbureau van het bisdom zal het project begeleiden.

Met deze renovatie wordt slechts een deel van het dak vervangen. In de komende jaren zal ook de rest van het dak gerenoveerd moeten worden. Ook de kerktoren verkeert in slechte staat en zal gerenoveerd moeten worden. Door een sterke afname van het aantal actieve parochianen en daarmee de inkomsten van de parochie, heeft de parochie al jaren een verliesgevende resultatenrekening. Voor het onderhoud van onze kerken is altijd een reserve aangelegd waaruit deze renovatie gefinancierd kan worden, maar de hulp van de overheid is onontbeerlijk. En zelfs met deze steun is dit mooie en markante monument een ruime maat te groot geworden voor de parochie.

Toch heeft het bestuur besloten om deze renovatie door te zetten. Naast de verantwoordelijkheid die de parochie wil nemen voor haar Godshuizen naar de parochie en de inwoners van Vlijmen, zal indien niet wordt ingegrepen, de gevolgschade verder toenemen en zullen daarmee ook de reparatiekosten toenemen. Daarnaast kan op de langere termijn ook de veiligheid in het geding komen.

Indien u vragen of opmerkingen heeft kunt u zich richten tot het parochiesecretariaat.

Tijdens de renovatie zijn de pastorie en De Lantaarn uitsluitend bereikbaar vanaf de Pastoriestraat. Wij vragen hiervoor uw begrip.