Parochie heilige Augustinus Vlijmen doet mee aan de

We zitten midden in de Vastentijd, een periode, die gebruikt kan worden als voorbereiding op het Paasfeest van 4 en 5 april. De Nederlandse bisschoppen roepen de gelovigen op om Pasen thuis te vieren als er geen plek is in de kerk. Daarvoor hebben zij een speciale website gemaakt namelijk www.vierpasen.nl. De boodschap is: Jezus leeft, Hij is waarlijk opgestaan. Dat willen we vieren en daar leven we veertig dagen naar toe.

In zijn jaarlijkse vastenboodschap legt paus Franciscus uit hoe we ‘vasten, bidden en geven’ en hoe we geloof, hoop en liefde kunnen voorleven. Hij schrijft in zijn boodschap voor de Veertigdagentijd dat ieder moment van ons leven een tijd is om te geloven, te hopen en lief te hebben. “Door ervaring van armoede te omarmen, maken mensen die vasten zichzelf arm met de armen en ze verzamelen de rijkdom van een liefde die ontvangen wordt en gedeeld. Op deze manier helpt het vasten ons om God en onze naaste lief te hebben.

De Vastenactie wil  iedereen, overal ter wereld een waardig bestaan gunnen, waarin mensen zelf werken aan hun waardigheid en beschikken over de mogelijkheden daarvoor. Mensen kunnen voor zichzelf en hun gezin zorgen en welvaart wordt rechtvaardig gedeeld.  Soms is dan een klein duwtje in de rug nodig. Vastenactie wil meewerken aan een wereld waarin iedereen, waar dan ook, een goed leven kan leiden. Om het doel van de Vastenactie te bereiken worden er fondsen in Nederland geworven waarmee wereldwijd jaarlijks veel kleinschalige ontwikkelingsprojecten worden ondersteund. Vastenactie vraagt aan ons om iets van onze overvloed te delen. Dan kunnen we het leven van andere mensen verbeteren: zelf even minderen voor een ander.

Het thema van 2021 is: WERKEN AAN JE TOEKOMST

De parochie heilige Augustinus heeft besloten aan te sluiten bij dit thema. Het belang van doorleren staat hoog op de agenda van de Vastenactie. Zonder onderwijs is zelfredzaamheid en zorgen voor het gezin onmogelijk. Toch krijgen 63 miljoen kinderen geen onderwijs en kunnen 250 miljoen kinderen niet lezen en schrijven. We willen meewerken om deze getallen omlaag te krijgen.

Daarom is het goed om ervoor te zorgen dat meer jongeren een vervolgopleiding krijgen om een vak te leren. Dat vergroot hun kansen op werk, waarmee ze een redelijk inkomen kunnen verdienen.

Gunt u deze jongeren de kans om een vak te leren? Uw donatie aan Vastenactie helpt ons dat mogelijk te maken. U geeft een medemens een noodzakelijk steuntje in de rug voor het leven.

Bijvoorbeeld in Zambia

• Voor € 24 : leerboeken techniek voor een hele schoolklas
  • Voor € 40 : schooluniform, boeken en een schooltas
  • Voor € 53 : Kosten voor een maand beroepsopleiding

In de vieringen van 13 en 14 maart wordt er in onze kerken in Vlijmen, Nieuwkuijk en Haarsteeg aandacht geschonken aan dit doel van de Vastenactie en er wordt voor gecollecteerd. U kunt op zondag 14 maart om 11.00 uur onze livestream volgen. Ga daarvoor naar onze website www.augustinus-parochie.nl en klik op de knop naar livestreaming viering 11.00 uur.

Natuurlijk kunt u doneren. Maak gebruik van de QR code vastenactie (klik of scan) of maak over op ons bankrekeningnummer:

NL58 RABO 0154 7929 69
t.n.v. RK parochie Heilige Augustinus